Skip to main content

De gemeente plaatst deze opvallende karakters, zoals Chris Container, Appie Afval en Kelly Kliko, in wijken waar het risico op vuurwerkschade het grootst is. Ze maken deel uit van de jaarlijkse Houd de Boel Heel-campagne, die jongeren bewust wil maken van de schade en het gevaar van vuurwerkvandalisme.

Waarom prullenbakken met een gezicht?
Gedragsonderzoek laat zien dat mensen voorzichtiger zijn met spullen die een ‘persoonlijkheid’ hebben. Door prullenbakken een naam en gezicht te geven, hoopt de gemeente dat jongeren er anders mee omgaan.

Voor ouders:
De campagne richt zich vooral op jongeren van 12 tot 18 jaar. Een groep die vaak onder groepsdruk staat en gevoelig is voor ‘stoer gedrag’ rond Oud & Nieuw. Bespreek het thuis. De schade is vorig jaar opgelopen tot ruim € 37.500. Dat is geld dat anders besteed had kunnen worden aan speelplekken, stoepen of verlichting.

Op de bakken zelf vind je QR-codes die linken naar een eigen pagina van elk karakter. Je komt ze ook tegen op social media en houddeboelheel.nl.